hirdetés
A napokban röppent fel a hír, hogy a VÉDA kamerás rendszerben aktiválták a biztonságiöv-használatot figyelő és kiszűrő funkciót, és ezek alapján elkezdődik az autósok bírságolása. Az országos rendőr-főkapitányságtól megtudtuk, a hírkeltés téves információn alapul, ugyanis a VÉDA a 2016-os üzembe állítása óta képes a sebességtúllépésen kívül más jellegű szabálysértések kiszűrésére. (Megjelent a Nyíregyházi Napló június 28-ai számában.)
Rendszám alapján felismeri a körözött gépjárművet és a lejárt forgalmival vagy kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedőket. Látótávolságon belül detektálja a szabálytalan sávváltást, a szabálytalan sávhasználatot és szintén képes megfelelő fényviszonyok között a biztonságiöv-használat elmulasztásának a felismerésére. Ezek a szabálysértések azonban a sebességtúllépésen kívül nem tartoznak az objektív felelősség körébe, ami azt jelenti, hogy teljesen más eljárásrend vonatkozik az ilyen ügyekre. Első körben a szoftver azonosítja a szabályszegést. Minden esetet a rendőrség kollégái ellenőriznek, és csak olyan jut tovább eljárási szintre, amely felvételeken egyaránt pontosan azonosítható az elkövető gépjárműve és maga a szabálysértés is. Ehhez az autót üzemeltetőnek nyilatkoznia kell, hogy a szabálysértés elkövetésének idejében ki vezette a gépjárművet. Mivel a törvények szerint fél évre visszamenőleg minden gépjármű-üzemeltetőnek (legyen magánember vagy cég) tudnia kell érdemben nyilatkoznia arról, hogy ki vezette a járművet, ez a válaszadás nem elkerülhető, de ettől függ az ügymenet további útja.
A leggyakoribb a sebességtúllépés
Ma Magyarországon viszonylag magas, 90 százalék fölötti az övhasználat, ehhez képest jóval többen hajtanak gyorsan. Így arányaiban kevés a VÉDA rendszer által feltárt biztonságiöv-használat elmulasztása jogsértés, amelynek így jóval kisebb a visszhangja a kipostázott sebességtúllépési büntetésekhez képest. De a rendszer aktív, és minden képességét használja a hatóság.